Kokosgranola med nötter och frön

april 20, 2017 | By

Skriv ut recept
KOKOSGRANOLA MED NÖTTER OCH FRÖN
Portioner
stor burk
Ingredienser
Portioner
stor burk
Ingredienser
Instruktioner
  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
  3. Smält kokosoljan tillsammans med agavesirapen i en kastrull.
  4. Häll över i bunken och blanda runt noga tills alla gryn, nötter och fröer blir glansiga och fina av oljan och sirapen.
  5. Klä en djup bakplåt med bakplåtspapper och häll ut blandingen, fördela över hela plåten.
  6. Rosta granolan i ugnen i tio minuter, ta ut plåten och rör om. Sätt tillbaka i ugnen och rosta i femton minuter till. Ta gärna ut och rör om en extra gång när nötterna börjar få färg. (sammanlagd tid i ugnen cirka 25 minuter, men det beror på styrkan i din ugn. Passa noga så granolan inte bränns i slutet.)
  7. Låt svalna på plåten, då stelnar den och blir sådär knaprig och underbar. Förvara i lufttät glasburk och njut närhelst du önskar.

SMOOTHIEBOWL MED BLÅBÄR, GRANATÄPPLE OCH KIWI

januari 16, 2017 | By

Skriv ut recept
SMOOTHIEBOWL MED BLÅBÄR, GRANATÄPPLE OCH KIWI
Portioner
rejäl skål
Portioner
rejäl skål
Instruktioner
  1. Häll alla ingredienser i en mixer (eller om du kör i bunke med staxmixer - ta på förklädet först!) och mixa ihop till du har en skön konsistens. Är den för tjock? Häll i mer mandelmjölk. Är den för lös? Kör ner lite mer banan eller en näve frysta blåbär till. (Den ska vara tjock nog att kunna ätas med sked och gärna hålla för lite tjusiga toppings ovanpå.)
  2. Släng på lite härliga toppings, här kan man verkligen vara Kajsa Varg och ta vad du haver. I mitt fall älskar jag denna kombination av blåbär, granatäpple och kiwi och lite knapriga frön för bra energi och tuggmotstånd. Testa dig fram till vad du gillar!
Receptanteckningar

Jag kommer aldrig med pekpinnar kring huruvida du ska välja sötade eller osötade produkter, det väljer du själv såklart. Osötad mandelmjölk är toppen för den som inte behöver så mycket sötma för att känna bra balans, en annan kanske tycker att det hela blir mycket godare med en sötad variant. Har du kört i osötad mandelmjölk och tycker att något saknas, testa att droppa i lite honung eller agavesirap - eller till och med en nypa vaniljsocker om du känner för det.

Du kan såklart även köra smaksatt kvarg om du vill, det gör det hela mycket sötare också. Blåbär känns ju som en given smak i detta fall, eller citron kanske. Vanilj funkar nog också men skippa då vaniljpulvret så smaken inte tar över för mycket.

 

Food Blog Theme from Nimbus
Powered by WordPress